Wymiana przewodów hamulcowych i paliwowych

2017-10-02

Przewody hamulcowe i paliwowe często są bagatelizowane, nawet przez doświadczonych mechaników. Podczas kontroli podwozia są co prawda sprawdzane, jednak rzadko kiedy na całej długości. To błąd, który może dużo nas kosztować, bo korozja nawet na niewielkim odcinku grozi rozszczelnieniem i wyciekiem, który może być dla nas bardzo niebezpieczny.

Usterka trudna do wykrycia

Korozja na przewodach paliwowych i hamulcowych bywa trudna do znalezienia. Przede wszystkim dlatego, że są one dość długie i wiją się pod autem tworząc dość skomplikowane wzory. Gdy widzimy zadbany egzemplarz, często nawet do głowy nam nie przyjdzie, że na kilku lub kilkunastocentymetrowym odcinku mogłaby pojawić się rdza. Tymczasem to wcale nie jest takie rzadkie – w wielu autach aby dotrzeć do niektórych fragmentów przewodów paliwowych i hamulcowych trzeba zdemontować inne części. Rdza może pojawić się w praktycznie każdym miejscu, również tym skutecznie ukrytym przez konstruktora przed wzrokiem mechanika.

Nie tylko metal

Przewody hamulcowe i paliwowe są wykonane nie tylko z metalu, ale również z gumy i tworzyw sztucznych. Co prawda stosunkowo rzadko zdarza się, aby ich uszkodzenie spowodowało wyciek, ale zdarza się, że w trakcie eksploatacji auta materiały te zaczynają puchnąć zmniejszając przepustowość przewodów, co również ma wpływ na działanie układów. Również wnętrzu przewodów trzeba poświęcić nieco uwagi.

Czy można wymienić przewody samodzielnie?

Można, jednak po pierwsze bywa to trudne, a po drugie – potrzebne może okazać się odpowiednie wyposażenie. Same przewody można kupić na metry, za metr zapłacimy maksymalnie kilkanaście złotych, jednak zdarza się, szczególnie w przypadku starszych modeli, że przewody do konkretnego samochodu zostały wycofane z rynku. Powyżej wspomnieliśmy również o tym, że czasami przewody są ukryte wśród innych podzespołów – przy takich konstrukcjach lepiej będzie powierzyć sprawę fachowcom. Narzędziem, w które warto zaopatrzyć się przed wymianą jest tzw, przecinarka – dzięki niej łatwiej dopasować przewód bez zgniatania go.

Zadaj pytanie on-line